Algemeen

Het CBR; klantvriendelijk of niet?

Velen van jullie zullen mee hebben gekregen dat er gedonder is bij het CBR. Omdat hun analoge systeem overgaat naar een digitaal systeem, is het daar een puinhoop. Zangeres Aafke Romeijn besloot dankzij haar problemen bij het CBR aan de bel te trekken. Een schrijnende zaak en een van de velen.

Dit speelt al langer

In 2014 moest mijn ex een goedkeuring krijgen van het CBR, omdat het rijbewijs verlengd moest worden. Het ging bij mijn ex over een stoornis in het spectrum van autisme. De situatie was niet veranderd, maar je moet een goedkeuring krijgen van een psychiater die aangewezen is door het CBR. Die je trouwens ook zélf moet betalen. Dat was het geval van mijn ex.

Het duurde en het duurde maar… Op een snikhete dag gingen we maar zelf naar het CBR voor de status van de gezondheidsverklaring (ook wel Eigen Verklaring of EV genoemd). Het dossier was onderaan de stapel geëindigd. Ze waren bezig met het papieren systeem naar het digitale systeem te krijgen. Dat speelde toen al! Mijn ex heeft ruim 2 maanden zonder rijbewijs gezeten. Rijden voor het beroep van mijn ex hoefde niet per se, maar stel je voor dat het wel zo was? Het CBR heeft zijn nederige excuses aangeboden en mijn ex had binnen no time een afspraak bij de psychiater, die mijn ex meteen ook goedkeurde voor het motorrijbewijs.

Twee maanden zijn natuurlijk peanuts in vergelijking met beroepschauffeurs die hun baan kwijtraken, omdat het CBR er minstens 5 maanden over doet. Of Aafke, die haar rijbewijs kwijtraakte, omdat ze eerlijk was over de depressie die ze in het verleden had gehad. Het CBR vraagt om eerlijkheid en krijgt eerlijkheid, maar mensen worden daar niet altijd voor beloond. Sterker nog: je hebt kans om je rijbewijs te verliezen.

Gezondsheidsverklaring

Ik heb zelf ook te maken met het CBR. Ooit moet ik afrijden… zonder Eigen Verklaring mag ik dat niet. Mijn vorige rijinstructeur raadde me aan om de Eigen Verklaring meteen op te vragen. Dit deed ik ook. Ondanks dat ik hem terug moest sturen naar mijn eigen specialist voor extra gegevens (hé joh, de stempel mag er ook op), ging het vrij vlot. Volgens mij heeft het CBR in mei 2017 nog geen 6 weken gedaan over mijn Eigen Verklaring.

Dit jaar vroeg ik een nieuwe aan, omdat ik mijn rijschool ermee stopte en de andere rijschool niet direct plaats had… Eind december 2018 had ik eindelijk alle gegevens (om het traditioneel te houden, moest ik wederom extra gegevens aanvragen bij mijn specialist, dit keer stond de stempel er wel, maar het BIG-nummer niet). Ik stuurde de Eigen Verklaring op naar het CBR en na 6 weken wist ik nog niet eens of hij ontvangen was. Ik besloot maar weer eens te gaan bellen, ondanks dat ik als de dood was voor een ‘nee’ of ‘we zijn hem kwijt’. De eerste keer werd er gewoon opgehangen. Mijn vrouw begon al boos te Twitteren (wat dat betreft zijn social media heel handig; je krijgt er heel veel mee voor elkaar).

Ik belde een uur later weer. Toen namen ze opeens wél op en konden ze gewoon de status zien. Mijn Eigen Verklaring was ontvangen, ja. Alleen zaten ze pas in week 1 van de 8 weken die het zou kosten om goedkeuring te krijgen. Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Ze wisten niet hoe lang het echt zou duren, want ze hadden het zo druk. Mooi, maar mijn verklaring van 2017 bevat dezelfde informatie als dit jaar; mijn ziektebeeld is betrouwbaar en niet al te complex. Er ging een mail uit. Ik zou teruggebeld worden door een vriendelijke CBR-meneer. Maandag kreeg ik ze aan de lijn en verhip… Ik was door de keuring heen. Ze hebben volgens mij nog nooit zo’n blije klant gehad op maandag. Ik moest ook de groeten doen aan mijn vrouw. Geen rijtest zoals mijn rijinstructeur vreesde, alleen de beperking om geen taxi te mogen rijden. Ik wilde me al niet omscholen naar taxichauffeuse, dat scheelt.

Specialisten

Ik denk dat ik geluk heb. Mijn specialist en ik hebben altijd heel goed contact, omdat ik waarschijnlijk mijn hele leven onder behandeling blijf. Dat klinkt lang, maar ik ben blij dat het er is en hoe het nu gaat. Ik heb er ook ellende gehad, omdat het ziektebeeld vrij vaag was. Maar sinds het goed gaat, is het contact verbeterd en kan ik voor iedere vraag er terecht. Zelfs juridische vragen! Ik denk dat het anders was geweest als ik alleen een huisarts had.

Niet iedereen heeft een specialist onder zijn sneltoets staan. Of contact met zijn behandelaar van 5 jaar geleden. Begrijpelijk. CBR heeft daarvoor specialisten ingehuurd, maar zij zijn vaak overbelast. Daardoor duurt het lang. En de specialisten van CBR zijn duurder, maar je bent ervan afhankelijk. Groot gat in de markt! Het gaat allang niet meer om mensen, maar om geld. Ondertussen zitten er dankzij dat fonkelnieuwe digitale systeem mensen werkloos thuis. Ik vind dat niet normaal.

Heb jij wel eens ellende gehad met het CBR? Ik ben benieuwd! En geef je verhaal door bij dit formulier.

1 thought on “Het CBR; klantvriendelijk of niet?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.