Gezellig kokkerellen

Hoe te koken met zoveel dieetwensen?

Zoals ik al een keer heb vermeld, kook ik met mijn vrouw regelmatig voor grote groepen. Met verschillende dieetwensen én voedselallergieën. Heel veel mensen vinden dit moeilijk of vervelend. Of denken: die vegetariër kan toch wel een stukje vlees mee-eten? Doe toch niet zo moeilijk! En zoiets als een glutenvrij dieet, wat best vaak voorkomt… dat vinden mensen maar lastig.

Zijn diëten lastig?

Ik heb binnen de vriendengroep best wel wat uitdagingen gehad qua dieetwensen. Ik noem maar een paar diëten;

  • Vegetarisch
  • Tarwevrij
  • Lactosevrij

Als ik me aan deze diëten moet houden, vind ik dat echt een makkie. Daar kun je omheen werken, door het vlees te vervangen door extra groente. Tarwe is goed te vervangen door rogge of spelt. Als je ook niet tegen spelt kan, zijn daar in de meeste supermarkten ook weer alternatieven voor. De molen hier vlakbij verkocht eerst ook glutenvrij meel. Lactosevrij is ook vrij simpel… Er zijn vrij veel lactosevrije melkproducten te koop. En dan heb ik het niet over sojamelk of amandelmelk.

Maar soms gaat het verder dan dat. Geen kippenei, geen producten die van dieren af komen, geen uien… Ik houd er rekening mee als er iemand komt eten. Ik hoor regelmatig dat het flauwekul is, maar ik vind het zelf niet prettig als iemand alleen een peer kan eten, omdat er in bijna al het eten lactose zit. Bij sommige mensen ontstaan er nou eenmaal nucleaire rampen in hun maag als ze lactose eten. Daar kunnen ze niets aan doen!

Een teken van gastvrijheid

Vaak hoor ik dat vegetariërs al ‘lastig’ worden gevonden. Nou ben ik niet een heel strikte vegetariër, maar als ik moet kiezen, eet ik liever vegetarisch. En als ik vlees eet, eet ik biologisch vlees. Dat is echt niet zo duur, je moet gewoon op de aanbiedingen letten (tip: kleinere vestigingen van AH in mindere wijken).

Als ik eters krijg, vraag ik naar hun dieetwensen. Dat zou ik zelf ook prettig vinden. Zelfs op onze bruiloft hebben we rekening gehouden met tarweallergie, lactoseallergie en een pescetarisch dieet. En mensen konden kiezen. Ik kan wel zeggen: mensen moeten niet zeuren, maar het moet voor iedereen feest zijn!

Dus als wij bezoek krijgen, maak ik meestal een stokbrood van roggemeel. Of spelt. Niemand hoeft dan zijn eigen toastjes mee te nemen (en geloof me, mijn stokbroden zijn zoveel lekkerder dan die rijsttoast uit de supermarkt)!

dieetwensen

Nieuwe uitdaging: FODMAP

Voor mensen bij wie er af en toe een explosie ontstaat in de buikstreek, ondanks dat ze lactosevrij, glutenvrij en vegetarisch eten, is er óók een dieet. Als er vermoed wordt dat je bijvoorbeeld PDS (Prikkelbare Darm Syndroom) hebt, wordt er tegenwoordig het FODMAP-beperkt dieet toegepast. Dit is vrij nieuw en komt uit Australië. FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden (fructanen en galactanen) Disachariden (lactose) Monosachariden (fructose) And Polyolen (suikeralcoholen). Inderdaad, gezondheid 😉
Dit is de complete lijst… En het zijn nogal wat dingen die je niet mag hebben als je aan dit dieet moet beginnen (begin trouwens alleen aan dit dieet in overleg met een diëtist!).

Met dit dieet wordt een dieet pas complex. Je moet goed etiketten kunnen lezen… Je staat versteld in hoeveel alledaagse producten vreemde toevoegingen zitten. Waarom zit er in vredesnaam soja in chocolade van 99% cacao? Kan iemand mij dat vertellen?

Ik kook en bak met veel plezier. En ik krijg telkens nieuwe kennis van ingrediënten erbij. Dat vind ik juist leuk, want met diëten moet je vaak buiten de lijntjes denken.

Wat doe jij als je moet koken voor mensen met een allergie of speciaal dieet? Houd je daar rekening mee? Waarom wel/niet?

5 thoughts on “Hoe te koken met zoveel dieetwensen?

  1. Natuurlijk hou ik er rekening mee. Mijn moeder kon veel niet goed verdragen zonder dat er iets specifieks bekend was, dus ik maakte waar ze zeker tegen kon. Brandende kaarsen kon ze ook niet tegen.

    Ik heb een schoonzoon met histamine probleem en stiefdochter met lactoseintolerantie.
    Ik vind het ook uitdagend dan toch wat lekkers te maken. Zelf eet ik koolhydraatarm.

    1. Het is lastig, maar je vergaart wel veel kennis over ingrediënten en alternatieven 🙂
      Mijn vrouw had ooit een vriendin te eten die heel weinig groente mocht, geen gluten en geen lactose en volgens mij ook nog eens veganistisch was … maar ook voor die vriendin kon ze iets maken. Het is lastig, maar nooit onmogelijk!

  2. Ik had een dochter met coeliakie, een die een tijd vegan wilde, en enkele producten die niet verdragen werden. Ik heb dus enorm veel dieetkennnis en heb geleerd te combineren met dat wat wel kan. Op schoolreisjes en schoolfeesten kookte en bakte ik, op kinderkamp en later op vakantie met groepen kookte ik de diëten.
    Enige wat ik niet doe is me als een slaaf laten behandelen. Is weleens voorgekomen dat mensen dan met hun lijst “lust ik niet” aankomen en dan verwachten dat jij dat wel even oplost. Voor dat soort mensen doe ik niks. Doe het maar zelf.Voor mensen die amper ergens durven eten want “mijn dieet is zo lastig” doe ik alles. Met hen gesprek aan, alle ingrediënten laten zien, hen vertrouwen geven dat ik echt naar ze luister. En die mensen zijn dan zo ontroerd dat ze eens kunnen meeëten!
    Tip voor de tarwe/glutenvrije wensen van je vrienden.Op livaad.punt.nl staan alle producten die gluten en lactosevrij zijn, per winkel, en per product op te zoeken. Wordt elk jaar gecontroleerd! En “verbetering” van de fabrikant wordt meten doorgegeven.Handige website.

    1. Och, we hebben wel eens een keer een waslijst binnengekregen wat mensen wel niet lustten… nou, daar word je helemaal naar van. Ook geen kruiden… Nou, als we zó gaan beginnen, koop ik wel een potje Olvarit voor je 😛
      We hebben allemaal wel eens iets wat we niet lusten. Maar ik eet het altijd op, want ik ben ergens te gast.

      Maar ik ben echt stukken soepeler met mensen die een lastig dieet hebben. Wat kunnen mensen blij zijn met speltdigestives! Ik zal Livaad eens in de gaten houden, ook goed dat je kunt kunt controleren welke supermarkten glutenvrije producten hebben.

  3. Ik houd er zeker rekening, net als mijn vrienden met mijn wensen. Laatst voor het eerst een veganistische maaltijd van drie gangen gemaakt, leuk om te doen en we hebben heerlijk gegeten! Ik ontdek hierdoor nieuwe recepten en word steeds creatiever. Omdat er ook nog een gast glutenvrij wilde eten had ik in plaats van brood een socca gemaakt van kikkererwtenmeel. Zo lekker dat ik die zeker vaker ga maken!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.